Alle elever har brug for at være sammen med andre elever i idrætsundervisningen eller andre bevægelsesfællesskaber. Men vi oplever, at inklusion i idrætsundervisningen er en udfordring for mange lærere. De efterlyser gode råd til, hvordan elever med funktionsnedsættelse kan deltage i idrætstimerne.
ALLE TIL IDRÆT er en vejledning i at skabe inkluderende idrætsundervisning i folkeskolen. Bogen gennemgår både teoretiske og praktiske overvejeler og indeholder desuden konkrete aktiviteter med tilpasninger til et helt skoleår for 1.- 9. klasse.
ALLE TIL IDRÆT henvender sig først og fremmest til lærere, pædagoger, terapeuter, studerende, undervisere på uddannelser og andre med interesse for idrætsundervisning i grundskolen. Men vi håber også, at for eksempel pædagoger i daginstitutioner og frivillige i foreninger kan hente inspiration i materialet.
Bogen kan købes her for 250 kroner plus porto
Her kan du downloade de enkelte kapitler fra bogen samt eksempel på undervisningsplanlægning.
Del 1: Inkluderende læringsfællesskaber og differentiering i idræt
Del 2: Specialpædagogik og idrætsdidaktik
Del 3: Differentiering gennem tilpasninger, undervisningsformer og organisering
Del 4: Tilpasninger til kompetenceområder
Del 5: Kompetenceområder og aktiviteter med tilpasninger 1. - 9. klasse
Del 8: Teoretiske perspektiver på deltagelse i idræt
Supplerende litteratur og referencer
Bilag: Eksempel på undervisningsplanlægning
Her finder du de mange forslag til konkrete aktiviteter, fordelt på klassetrin til brug i idrætsundervisningen.
Du kan desuden finde flere aktiviteter i vores aktivitetsdatabase Find lege og spil.